Ako si pripraviť bezlepkovú kváskovú pizzu

Keď som v roku 2017 začínala s kváskovaním, priznám sa otvorene, mala som sto chutí to vzdať hneď po prvom neúspešnom pokuse. Prvý kvások z pohánkovej múky mi po 10 dňoch splesnivel. Druhý zo pšenovej múky detto. Mala som pocit, že kváskovanie patrí iba vyvoleným a nie začiatočníkom ako som ja. Úprimne, myslela som si, že sa to nikdy nenaučím.

 

Možno to poznáte, keď sa intenzívne snažíte niečo dosiahnuť a Vesmír vám akoby naschvál posiela prekážky do cesty, aby si otestoval, či o svoj sen skutočne stojíte.

 

V mojom prípade tých prekážok bolo hneď niekoľko v podobe intolerancii na:

  • Pšenicu
  • Gliadín (pšeničný proteín)
  • Ryžu
  • Zemiaky
  • Kukuricu
  • Pivovarské kvasnice

 

Bezlepková kvásková pizza s olivami, slaninou a vegánskym syrom

Bezlepková kvásková pizza s olivami, slaninou a vegánskym syrom

 

Asi sa pýtate, čo majú vlastne pivovarské kvasnice spoločné s pizzou? V prípade intolerancie na pivovarské kvasnice je potrebné vyhnúť sa aj droždiu, nakoľko tento druh kvasníc pochádza z rovnakého druhu organizmu ako pekárenské kvasnice.

Výnimku však tvorí kváskovanie, keďže pri ňom sa tvorí kyselina mliečna, čo je prirodzený fermentačný proces, ktorý naopak nedráždi črevnú sliznicu pri tomto druhu intolerancie.

Aby som to však uviedla na správnu mieru, na ryžu a zemiaky som mala zaznamenané iba hraničné protilátky, čo v tomto prípade znamená, že pri opätovnom zaradení do jedálnička som mohla začínať práve nimi.

S potravinovými intoleranciami je to však komplikované, pretože na niektoré potraviny si telo aj po rokoch dokáže tvoriť protilátky, čo niekedy môže viesť aj ku skríženým reakciám potravín s podobným proteinovým zložením.

Túžba okúsiť kváskovanie bola silnejšia a priznám sa bez mučenia, že vyše dvoch rokov som si pizzu odopierala. Jediné, čo mi zostalo v pamäti bola spomienka na chrumkavé okraje a úžasne prepečené cesto.

Pokiaľ ste sa niekedy stretli s potravinovými intoleranciami a kváskujete, viete že, je skutočne náročné vypestovať si kvások z inej ako ryžovej či kukuričnej múky. Bezlepkové zmesi plné škrobov v mojom prípade neprichádzali do úvahy.

Našťastie, po niekoľkých rokoch môžem naozaj s kľudom v duši a s rukami bez ekzémov povedať, že eliminačná diéta má zmysel a pri opätovnom zaradení ryže naspäť do jedálnička som si práve z celozrnnej ryžovej múky vypestovala kvások. Po čase a prekonaní prvotného odporu z nových informácii o kváskovaní vznikol recept na túto úžasnú pizzu, na ktorú sa vždy teším, keď ju pripravujem:

 

Ingrediencie na 4 pizze:

Rozkvas:

♥ 200 g cirokovej hladkej múky
♥ 2 dcl vody
♥ 2 PL bezlepkového kvásku

Zarobenie cesta:

♥ 50 g tapiokovej múky
♥ 100 g amarantovej múky
♥ 50 g pšenovej múky
♥ 100 g ryžovej celozrnnej múky
♥ 50 g teffovej múky
♥ 1 ČL himalájskej soli
♥ 3 PL olivového oleja
♥ 3 dcl teplej vody + 2 PL psýlia
♥ teffová múka na pomúčenie plochy

 

Ingrediencie na pizzu:

♥ 200 g paradajkového pretlaku
♥ sušené oregáno
♥ čerstvá rukola
♥ mozzarella di bufala (voliteľné)
♥ vegánsky syr (voliteľné)
♥ prosciutto crudo

Postup:

Vo veľkej mise si zarobíme rozkvas z cirokovej múky, vody a bezlepkového kvásku. Všetko dôkladne lyžicou premiešame. Misu zakryjeme potravinárskou fóliou alebo igelitovým vreckom a necháme odpočívať (v letných mesiacoch 6 hodín; v zimných 10-12 hodín).

Pol hodinu pred zarobením cesta si do vody dáme psýlium, ktoré pridáme ku rozkvasu. Po uplynutí času pridáme do rozkvasu múky, psýlium, soľ, olej a v kuchynskom robote alebo rukami vymiesime cesto. Dôkladne cesto postláčame, aby nezostali hrudky múky až nám vznikne jedno kompaktné cesto.

Predhrejeme si rúru na maximálne 50°, ktorú vypneme vložíme do jej strednej časti hrnček s horúcou vodou. Cesto v miske opäť zabalíme do potravinárskej fólie a vložíme do rúry vedľa hrnčeka. Necháme odpočívať 3,5 hodín.

Cesto na bezlepkovú kváskovú pizzu

Príprava bezlepkovej kváskovej pizze

Po 3,5 hodinách hrnček s vodou a misu s cestom vytiahneme. Cesto si nožíkom rozdelíme na 4 rovnaké časti. Predhrejeme si rúru na 250° a vložíme do nej plech, na ktorom budeme piecť pizzu.
Je to z toho dôvodu, že keby dáme piecť pizzu na studený plech, cesto by bolo rozmočené.

Počas toho, čo sa rúra predhrieva si na drevenej doske vypracujeme cesto. Jednu časť vezmeme a valčekom na cesto vyvaľkáme. Preložíme ho na trikrát a vytvarujeme z neho malý bochník, ktorý rozvaľkáme na približne 0,5 cm. Vezmeme si papier na pečenie a cesto naň opatrne preložíme, aby sa nepotrhalo.
Ja vždy ešte zohnem nepravidelné časti, aby mi vznikol kruh.

Do stredu cesta nalejeme 5 PL paradajkového pretlaku a spodkom lyžice rovnomerne rozotrieme po celom strede (okrem okrajov). Posypeme oreganom a poukladáme kúsky prosciutta, pridáme natrhané kúsky mozzarelly alebo nastrúhaný vegánsky syr a čakáme, kým sa rúra na potrebnú teplotu rozohreje.

Následne vytiahneme plech, na ktorý preložíme aj s papierom na pečenie našu pizzu a vložíme do rúry na 15 minút. Počas toho, čo sa pizza pečie si opäť rozvaľkáme ďalšiu časť cesta. Zvolíme ľubovoľné ingrediencie.

Tento recept spolu s ďalšími viac ako 50 bezlepkovými receptami nájdete v mojom eBooku Jedlo ako liek - 50+ receptov pri potravinovej intolerancii.

 

Ak by ste sa chceli inšpirovať, ako som pripravila pizzu ja, pozrite si moje video na Instagrame:

Napíšte mi, ako sa vám podarila! 🙂

Som žena, ktorá sa rozhodla zobrať zdravie do svojich rúk a zbaviť sa zdravotných problémov pomocou stravy. Už viac ako dva roky nahrádzam potraviny, ktoré mi škodia. Mojou vášňou je varenie, vymýšľanie nových receptov pre ľudí, ktorí trpia potravinovými intoleranciami a alergiami. Som autorka eBookov: Zatočte s potravinovou intoleranciou - Nahraďte stravu, ktorá vám škodí a zbavte sa zdravotných problémov >>, Zbavená ekzému pomocou stravy a Ako variť a piecť bez lepku. >> Vďaka mojim skúsenostiam sa naučíte variť a nahrádzať potraviny, ktoré Vám spôsobujú ťažkosti a hlavne si vysvetlíme, čo čím nahrádzať, aby ste si svoje jedlá vedeli naozaj vychutnať. Viac o mne si prečítate tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů