Predsudky a prekážky: 6 strašiakov pri zmene stravovania

Veľmi dobre poznám pocit nafúknutého brucha po jedle, nepríjemný pocit úzkosti či začínajúcej únavy sprevádzaného ťažkým pocitom nemôcť sa poriadne nadýchnuť. Viem presne, aké to je. Nájsť odpovede na otázky čo mi vlastne škodí? Asi to bolo tou kombináciou jedla. Dám si Ibalgin, bude mi lepšie alebo to rozdýchate bez lieku s pocitom, že to časom prejde.

Je mi jasné, aké sú ,,príjemné“ možnosti súčasného zdravotníctva. Cítite sa ako balíček, ktorý ma stále zlého adresáta: od všeobecného lekára na gynekológiu, z gynekológie na endokrinológiu, odtiaľ ku gastroenterológovi na kolonoskopiu alebo gastrofibroskopiu a odtiaľ ku kožnej lekárke.

Sama poznám scenár typu Neverending story, ktorý píše sám život a vy v ňom hráte hlavnú úlohu. Pripadáte si STRATENÍ, už vlastne ani neviete či ste na správnom oddelení a  na otázku: ,,Čo mi teda je?“ dostanete recept s liekmi, ktoré máte užívať 3 mesiace a potom sa ukázať.

A možno ste sa aj vy pristihli, ako ste svoje príznaky googlili na internete, LEBO…

 

  • 1
    Stále neviete, prečo vám je po jedle zle
  • 2
    Máte ekzém, bolesti brucha, nepravidelnú stolicu a neviete, kde je pes zakopaný?
  • 3
    Neveríte, že by ste sa mohli vyliečiť inak ako liekmi

ALEBO

  • 4
    Máte potvrdenú precitlivelosť na potravinu, ale neviete čo jesť.
  • 5
    Snažíte sa dodržať diétu, ale rodina alebo kamaráti majú neprimerané poznámky.
  • 6
    Neviete ako kombinovať jedlá, aby to bolo chutné?

 

No, je toho viac než dosť! Poďme sa teda pozrieť na problém jeden po druhom.

Nebudem vám hovoriť, aké bolo ľahké prísť na koreň problému, pretože nie, ľahké to nebolo, ako sa môžete dočítať v mojom eBooku Zbavená ekzému pomocou stravy. A určite nie je dobré ignorovať vyššie zmienené príznaky. Zdravie máme iba jedno.

Áno, je potrebné sledovať sa a prísť na podstatu veci. Pokiaľ máte pocit, že vám lieky iba vypínajú ten malý alarm, ktorý sa vo vás ozýva, je potrebné sa spýtať samých seba, čo vám ten alarm chce povedať a či si tým vypínaním viac neškodíte?

Ja samozrejme v žiadnom prípade netvrdím, aby ste teraz všetky lieky zahodili do koša a poďme sa tváriť, že to ide bez nich. To vôbec nie. Sama som kvôli intolerancii na laktózu mala vredy na črevách a musela som užívať lieky, ktoré mi ich pomáhali odstrániť.

Pokiaľ sa chcete začať stravovať inak, musíte sa častokrát popasovať s viacerými nepríjemnými faktormi ako vlastná myseľ, lekári, rodina a ich postoj k novej strave, neprimerané poznámky a otázky okolia.

Nové stravovanie prináša iný rozmer, iný pohľad na jedlo bez ohľadu na to či inklinujete k vegánstvu, milujete ryby alebo ste vášnivý všežravec ako ja 🙂

Keď som sa úspešne zbavila ekzému, začala som na sebe pozorovať zmeny, novým jedlom sa mi zmenili chuťové bunky a mohla som si konečne dovoliť v lete nosiť tričká s krátkym rukávom, keďže môj ekzém mal ložiská na lakťoch.

  • ROZPOZNANIE PROBLÉMU
    Som v štádiu keď ekzém nemám, ale často sa mi aj tak stáva, že keď nejakú potravinu konzumujem dlhodobo, moje telo si na ňu začne vytvárať protilátky. U mňa tento problém vždy nastáva pred menštruáciou s čokoládou, zjedla by som jej na kilá. Môjmu telu sa ale čokoláda každé 3 hodiny s každodenným rituálom nepáči a vždy ma upozorní, že jej má dosť tak, že sa mi začne tvoriť ekzém. Pre mňa je to opätovne moja STOPka a rozpoznanie problému, že niečoho konzumujem až príliš. Keď si dám pauzu od čokolády, ekzém zmizne.
  • POTRAVINOVÁ INTOLERANCIA NEMUSÍ BYŤ VEČNÁ
    Povedzme si to asi tak, že je to ako s hudbou, keď stále dookola počúvate ten istý repertoár pesničiek, postupne vám to začne liezť na nervy. So stravou je to rovnako. Sú potraviny, ktorých sa každodennou konzumáciou vyslovene objete a vaše telo potrebuje zmenu. U mňa to takto bolo s ryžou. V mojom reporte mi vyšla ryža ako hraničná potravina, ktorú som po zmene stravy 2 roky nekonzumovala. Nahrádzala som ju inými bezlepkovými obilninami. Po dvoch rokoch som ju opätovne zaradila do jedálnička, aby som si mohla z ryžovej múky vypestovať kvások a začať piecť, ale ekzém sa už nevrátil. Musím ju však často obmieňať a jesť striedmejšie, než v minulosti.
  • ŽIVOT BEZ LIEKOV
    Už vyše 5 rokov som bez liekov, nemusím chodiť ku kožnej lekárke po kortikoidy a iné medikamenty, upravila sa mi pleť, zmizla mi väčšia časť akné. Naučila som sa počúvať vlastné telo a keď ma aj zabolí brucho, viem už hneď odhadnúť čo spôsobilo tu bolesť, či to bola nejaká konkrétna potravina alebo zlá kombinácia jedál.

Každý z nás má iné dôvody, prečo chce zmeniť stravovanie, vyššie uvedené dôvody sú moja priorita. A keď príde na mňa lenivosť, nevôľa čokoľvek uvariť, vždy si spomeniem na cestu, ktorú som absolvovala a dnes:

Som vďačná za to, čo som zmeniť mohla

Vaše zdravie stojí za to, aby ste mu dali to, čo potrebuje a zbavili ho toho, čo mu ubližuje.

Poďme sa teda pekne pozrieť na predsudky a obavy zo zmeny stravy:

Prekážka č. 1

Stále neviete, prečo vám je po jedle zle

Pokiaľ ste si istý, že vaše zdravotné problémy súvisia s jedlom, odporúčam spraviť si test potravinovej intolerancie a alergie FoodPrint. Testovanie je takmer bezbolestné a robí sa iba z kvapky krvi z prstu. Je možnosť nechať sa vytestovať na viac ako 200 potravín a testy sú presné a report vám príde vo vami zvolenom jazyku (slovenčina, čeština, angličtiny).

Ja som sa k tomuto testu dostala cez moju terapeutku Alternatívnej medicíny, ktorá mi vysvetlila úzku súvislosť medzi jedlom a ekzémom. Report mi prišiel na 246 vytestovaných potravín. Tento test z krvi zaznamenáva za posledné 3 mesiace konzumované potraviny a mne ukázal vyše 30 potravín, ktoré predstavovali pre mňa riziko v konzumácií.

Prvá prekážka zdolaná. Zistila som, čo mi škodí.

Prekážka č. 2

Máte ekzém, bolesti brucha, nepravidelnú stolicu a neviete, kde je pes zakopaný?

Pokiaľ máte niektorý z vyššie uvedených príznakov je viac ako jasné, že niečo v tele v poriadku nie je.

Viem, aké to je ťažké odsledovať si z čoho to môže byť alebo ktorá potravina je tá, čo vaše telo dráždi.

Pamätám sa, ako som si raz v nedeľu kúpila pistácie, ktoré som hneď po príchode domov otvorila. Zjedla som ich asi päť, keď som sa pri tej šiestej išla zblázniť od toho, ako ma strašne príšerne začal svrbieť ekzém. Už vtedy som tušila, že oriešky mi škodia a report mi to po čase iba potvrdil.

Každopádne akýkoľvek z vyššie uvedených a po jedle opakujúcich sa príznakov stojí za vašu pozornosť.

Prekážka č. 3

Neveríte, že by ste sa mohli vyliečiť inak ako liekmi

Je to otázka na pováženie. Ja mám za sebou slušnú 5-ročnú liečbu kortikoidmi, dlhodobo som už od detstva brala lieky proti alergií, absolvovala som liečenia ekzému v zariadení, ktoré bolo imitáciou mŕtveho mora: napustili mi vaňu so soľou a zhora na mňa svietilo solárne svetlo, ktoré ma opaľovalo. Celá procedúra ma vyšla nekresťanské peniaze a spolu s kortikoidnou liečbou zabrala na pol roka a vždy som sa od lekárky vracala s novým receptom a masťami.

Z vlastnej skúsenosti viem, že môj problém sa iba zakrýval a neliečil, zaťažoval mi pečeň a oslabila som si viaceré orgány.

MOJA RADA: Keď nevyskúšate, nezistíte!

Nemusíte ihneď zanevrieť na lekárov. Ja som si svoju cestu vybrala sama, pretože niekde tam v kútiku duše som nebola presvedčená o tom, že to čo som doteraz robila bolo správne.

Možno ste už aj vy zapochybovali o liečbe bez liekov. Aj ja som pochybovala, keď som prvé dva mesiace držala diétu a kontrolovala si lakte, ale výsledky ukázali svoje. Nemôžeme chcieť, že zmena príde okamžite. Ani Rím nebol za deň postavený.

Prekážka č. 4

Máte potvrdenú citlivosť na potravinu, ale neviete čo jesť 

Pokiaľ máte za sebou vytestovanie alebo viete, čo nemôžte jesť, nezameriavajte svoju pozornosť na to, čo vám škodí, ale na to, čo jesť môžete. Spravte si z nevýhody výhodu. Ako nahrádzať jednotlivé potraviny učím vo svojom Zatočte s potravinovou intoleranciou – Nahraďte stravu, ktorá vám škodí a zbavte sa zdravotných problémov.

Viem, že vám možno rezonuje v hlave chuť dobrého jedla, ktorého sa na čas musíte vzdať. Uvedomte si ale, že vy sa nemusíte vzdávať celého jedla, ale iba jednej zložky ktorú to obsahuje.

Samozrejme pokiaľ vám v reporte vyšlo, že nemôžete žĺtok a bielok, je vysoko pravdepodobné, že praženicu nenahradíte, ale naučíte sa pripravovať si iné raňajky. 🙂

Zvyk je železná košeľa, ale pokiaľ viete, čo môžete jesť, buďte kreatívni a začnite experimentovať. Možno vám to zo začiatku nepôjde, ako by ste si predstavovali, ale nepáľte hneď mosty.

Prekážka č. 5

Snažíte sa dodržať diétu, ale rodina alebo kamaráti majú neprimerané poznámky

Je dôležité si uvedomiť, že ľudia a ich reakcie často vychádzajú z ich vlastných strachov, obáv a predsudkov.

Pokiaľ počúvate komentáre od vašej rodiny alebo kamarátov na adresu vášho stravovania, je to ťažké. Hlavne na začiatku človek potrebuje pochopenie a podporu zo strany svojho okolia. Možno rovnako ako vy tápete zo začiatku so svojim novým zvykom, aj oni sa môžu brodiť s niečim iným, čo vám zrkadlia:

  • Ľudia neradi opúšťajú staré zabehnuté koľaje a preto je pre nich nepochopiteľné, prečo vy zrazu chcete vybočovať a ísť si svojou cestou.
  • Nedôverujú vášmu rozhodnutiu, keď doteraz vám ich bežné jedlo chutilo a vy sa v mene zdravia dobrovoľne postíte.
  • Majú osobný problém a svojim spôsobom vám závidia vašu pevnú vôľu, ktorú oni nemajú a ich uštipačné poznámky sú odrazom ich zmýšľania a niekedy aj nízkeho sebavedomia.

Jednoducho svoj potlačený strach a traumy projektujú do vášho zlyhania alebo úspechu z vytrvalosti.

Je dôležité si uvedomiť, že je to iba ICH NÁZOR.

Nehnevajte sa preto na nich, pokiaľ sa medzi vami nájdu výmeny názorov. Ideálne by bolo, pokiaľ by ste sa o tom ako dospelí ľudia mohli porozprávať a vysvetliť im, prečo to robíte a požiadať ich o rešpektovanie vášho rozhodnutia, ale nie v každej rodine to ide.

Nie je preto hneď nevyhnutné vymieňať kamarátov za nových a prestať komunikovať s rodinou.

Moja rada:

Keď idete na návštevu k rodine, vopred sa informujte, čo sa bude pripravovať na obed a pokiaľ sa pridáva potravinová zložka čo vám škodí, napr. pšeničná múka na zahustenie polievky alebo mlieko, požiadajte aby vám odobrali jednu porciu ešte predtým, než sa tam uvedené potraviny zamiešajú. Takto budete mať istotu, že sa najete podľa svojej diéty a zároveň neurazíte druhých.

 

Pokiaľ nie sú ochotní urobiť takýto ústupok, prineste si vlastné už uvarené jedlo.

Hľadajte pochopenie u kamarátov. Veľakrát sú to však bohužiaľ práve kamaráti, pre ktorých ste terčom uštipačných poznámok, kvôli tomu, že ste sa rozhodli inak. Pokiaľ vám sú poznámky na vašu adresu nepríjemné, zmeňte jemne tému a začnite sa baviť napr. o počasí, knihách či filmoch:).

Možno budete aj prekvapený, že vo vašom okolí sa dnes už nachádza takmer vždy niekto, kto má problém s potravinovými alergiami. Možno zistíte, že práve s týmto človekom si máte viac čo povedať, než s tými, ktorí sa nezmôžu na viac len prízemné reči. Vrana k vrane sadá a nové stravovanie niekedy prináša zmeny aj v podobe okruhu ľudí. Je to nová cesta, na ktorú sa treba pripraviť, ale ktorej sa rozhodne netreba báť. 🙂

Prekážka č. 6

Neviete ako kombinovať jedlá tak, aby to bolo chutné

Keď už viete čo nemôžete jesť, stále tápete v mori plnom otázok?

Čo je to quinoa? Čo je to Cirok? Je pšenová múka vhodná na sladké jedlá? Čo je to tapioka, preboha? Keďže dodnes sa s podobnými otázkami stretávam a ľudia sa ma často pýtajú, čo čím nahrádzať, keď nemôžu vajíčko alebo ako chutí múka zo zelených banánov, rozhodla som sa vám zosumarizovať odpovede na tieto otázky v tomto eBooku.

Všetko sa úplne 100% nahradiť nedá, ale vždy je možné nájsť si alternatívu.

Som žena, ktorá sa rozhodla zobrať zdravie do svojich rúk a zbaviť sa zdravotných problémov pomocou stravy. Už viac ako dva roky nahrádzam potraviny, ktoré mi škodia. Mojou vášňou je varenie, vymýšľanie nových receptov pre ľudí, ktorí trpia potravinovými intoleranciami a alergiami. Som autorka eBookov: Zatočte s potravinovou intoleranciou - Nahraďte stravu, ktorá vám škodí a zbavte sa zdravotných problémov >>, Zbavená ekzému pomocou stravy a Ako variť a piecť bez lepku. >> Vďaka mojim skúsenostiam sa naučíte variť a nahrádzať potraviny, ktoré Vám spôsobujú ťažkosti a hlavne si vysvetlíme, čo čím nahrádzať, aby ste si svoje jedlá vedeli naozaj vychutnať. Viac o mne si prečítate tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů