Bezlepková kvásková focaccia

Pri akomkoľvek pobyte v Taliansku ste ju určite aspoň raz v živote ochutnali a napadlo vám, aká je neskutočne chutná. Áno, talianska focaccia je jednoducho nezameniteľná a natoľko špecifická, že som sa snažila o jej obdobnú podobu, kedy som miesto droždia použila kvások. Je teda pre vás vhodná, ak máte intoleranciu na pivovarské alebo pekárenské kvasnice. Obe totiž pochádzajú z jedného a toho istého organizmu.

 

Pokiaľ ste niekedy jedli focacciu, viete, že je (akoby povedali Taliani): morbida, morbida – čo v preklade znamená veľmi mäkká. Keďže pre čoraz častejšiu intoleranciu na kukuričnú a ryžovú múku vymýšľam nové verzie jedál, pokúsila som sa o focacciu z jednodruhových múk. Focaccia je, prirodzene, najlepšia, keď je čerstvo upečená. Nezľaknite sa preto, keď tá vaša postupne po jednom či dvoch dňoch začne tvrdnúť. Je ideálne preto podeliť sa s celou rodinou a zjesť ju čím skôr 🙂

Bezlepková vegánska focaccia

Bezlepková vegánska focaccia s olivami

 

Čo na jej prípravu budete potrebovať?

 

Ingrediencie:

♥  3 PL aktívneho kvásku

♥  200 g pšenovej celozrnnej múky

♥  200 g cirokovej hladkej múky

♥  70 g tapiokovej múky

♥  30 g ovsenej bezlepkovej múky

♥  110 g amarantovej múky

♥  1 PL agáve sirupu alebo medu

♥  2,3 dcl vody

♥  3 PL psýllia zmiešané v 400 ml vody

♥  1 ČL himalájskej soli

♥  olivový olej

♥  45 ml olivového oleja

 

Vrch focaccie:

♥  0,4 dcl olivového oleja

♥  1 vetvička rozmarínu

♥  cherry paradajky

♥  3 PL konzervovaných olív bez kôstky

♥  maldónska alebo iná hrubozrnná soľ

 

Ak nepoznáte vyššie uvedené bezlepkové múky, neviete ako sa s nimi pracuje, kde ich zohnať, stiahnite si zdarma môj eBook Ako variť a piecť bez lepku - Sprievodca bezlepkovými múkami.

Chcem vedieť viac

 

Postup:

Do vody nasypeme psýllium a premiešame. Psýllium necháme pôsobiť aspoň 10 minút, aby sa vytvoril gél.

Do veľkej misy nasypeme pšenovú, cirokovú, tapiokovú, ovsenú bezlepkovú a amarantovú múku. Všetky múky spolu vidličkou premiešame. Pridáme med, kvások, vodu so psýlliom, vodu, himalájsku soľ a olivový olej.

Všetky ingrediencie dôkladne premiešame buď v kuchynskom robote alebo ako mám ja vo zvyku, rukami. Ja osobne mám rada priamy kontakt s cestom, kedy môžem postláčať všetky hrudky a vnímať jeho konzistenciu. Všetko cesto treba dôkladne premiešať a ak ho miesite rukami, tak ho skutočne postláčajte, aby vám každá vytvorená hrudka múky zanikla. Je to celkom makačka 🙂

Ak by sa vám zdalo cesto až príliš lepivé, prilejte ešte 1 PL oleja.

Cesto si očistíme z rúk, misu zakryjeme potravinárskou fóliou a vložíme do vypnutej na 50° vyhriatej rúry.

 

TIP

Ja ešte do rúry vložím na prvé 3 hodiny hrnček s horúcou vodou. Vyzerá to následovne: Do strednej časti rúry vložím misu s cestom zakrytú potravinárskou fóliou alebo zabalenú do igelitového vrecka  a na spodok rúry položím hrnček s horúcou vodou. Rúru zavriem a nechám v nej hrnček s vodou približne 3 hodiny.

 

Robím to preto, lebo kvások má rád teplé a vlhké prostredie, čo spôsobí, že cesto mierne zväčší svoj objem a vytvoria sa v ňom bublinky.

Po troch hodinách, keď vyberáme hrnček, môžeme na vnútornej strane fólie zaznamenať kvapky zo zápary.

Je to v poriadku a cesto necháme pracovať ďalej. V letných mesiacoch sa doba kysnutia cesta skracuje skoro o polovicu, čo znamená, že keby nám cesto kyslo 12 hodín v zime, v lete musíme čas skrátiť niekedy na 6-9 ho-dín.

Ja som focacciu nechala ešte ďalších 6 hodín odpočívať v teple (spolu s 3 hodinami s horúcim hrnčekom teda 9 hodín v letných mesiacoch). Ak si ju budete pripravovať v zime, nechajte ju kysnúť 12 hodín.

Po 8 hodinách si cesto odkryjeme, malo by byť vláčne a voňať jemne nakyslo po kvásku.

Olivovým olejom a štetcom si rozotrieme vnútro plechu, na ktorom budeme focacciu piecť. Ja som zvolila veľkosť plechu 38×24 cm. Cesto vložíme na vymastené dno a rukami ponaťahujeme jeho okraje, aby siahalo až do rohov plechu.

Prikryjeme ho opäť potravinárskou fóliou  a vložíme opätovne do vypnutej na 50° vyhriatej rúry a necháme odpočívať ešte 1 hodinu.

 

Bezlepková kvásková vegánska focaccia

Kvásková bezlepková vegánska focaccia s olivami

 

Po hodine plech s cestom vytiahneme a predhrejeme si rúru na 180°.

Olivovým olejom si namastíme ruky a bruškami prstov vytvoríme v ceste dierky. Následne polejeme cesto olivovým olejom. Posypeme jednu časť lístkami rozmarínu, do ďalšej časti jemne zatlačíme paradajky a do poslednej časti vložíme na kolieska nakrájané olivy. Samozrejme, výber je plne na vás.

Cesto rovnomerne posypeme maldónskou alebo inou hrubozrnnou soľou a vložíme do predhriatej rúry.

Pečieme v teplovzdušnej rúre 45 minút pri 180° a pridáme na záver ešte 5 minút, s tým, že teplotu zvýšime na 250°, aby cesto jemne zhnedlo.

Každá rúra samozrejme pečie inak a posledných 5 minút bola iba moja voľba pre dosiahnutie zlatej farby.

TIP: Focacciu si najviac vychutnám s cez lis pretlačeným cesnakomolivovým olejom, ktorý spolu s cesnakom po vychladnutí rovnomerne rozotriem po povrchu focaccie.

 

Som žena, ktorá sa rozhodla zobrať zdravie do svojich rúk a zbaviť sa zdravotných problémov pomocou stravy. Už viac ako dva roky nahrádzam potraviny, ktoré mi škodia. Mojou vášňou je varenie, vymýšľanie nových receptov pre ľudí, ktorí trpia potravinovými intoleranciami a alergiami. Som autorka eBookov: Zatočte s potravinovou intoleranciou - Nahraďte stravu, ktorá vám škodí a zbavte sa zdravotných problémov >>, Zbavená ekzému pomocou stravy a Ako variť a piecť bez lepku. >> Vďaka mojim skúsenostiam sa naučíte variť a nahrádzať potraviny, ktoré Vám spôsobujú ťažkosti a hlavne si vysvetlíme, čo čím nahrádzať, aby ste si svoje jedlá vedeli naozaj vychutnať. Viac o mne si prečítate tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.